niedziela, 26 stycznia 2014

Zimowe Ptakoliczenie

Wczoraj i dzisiaj kolejny już raz, pod patronatem Ogólnopolskiego Towarzystwa Ochrony Ptaków, odbywało się "Zimowe Ptakoliczenie" - bardzo fajna inicjatywa, polegająca na obserwacji i zliczaniu ptaków w najbliższej okolicy. Miałam przyłączyć się do zorganizowanej grupy, ale mnie obowiązki (egzaminy w szkole!) wykluczyły, więc dzisiaj raniutko ruszyłam do akcji sama :D Mróz całkiem spory, więc darmowa krioterapia zaliczona przy okazji ;) Obrałam sobie trasę niezbyt długą, bo wzdłuż brzegu Warty "w kółeczku", między mostem na Hetmańskiej, a Mostem Św. Rocha. Jakie ptaszki napotkałam? Kaczki krzyżówki, mewy śmieszki, dwie mewy królewskie, gawrony, wrony, kawki, zaledwie dwa wróbelki, sikorki bogatki, jeden dzięcioł (ale nie potrafię go określić, gdyż tak się ukrył sprytnie w konarach, że ledwie go widziałam - za to słyszałam świetnie), sroki i cała masa kwiczołów... Kwiczołów nb. mamy tegorocznej zimy całe zatrzęsienie na ratajskich osiedlach; oblegają jarzębiny, kaliny i wszelkie krzewy, na których zostały jeszcze jakieś jagody ;) Moja Cyntia była świadkiem, jak całe stado "strzelało"... kałem! Ponoć widok niesamowity :D  Gdzieś wyczytałam, że jest to m. in. ich sposób na radzenie sobie z zagrażającymi im drapieżnikami. Podobno taki zmasowany atak potrafi skutecznie posklejać pióra nawet dużego drapieżnika i częstokroć nieszczęśnik ginie!
Przy okazji dzisiejszego ptakoliczenia mogłam pozachwycać się ogromną krą spływającą Wartą. Zawsze ten widok przerażał mnie i fascynował jednocześnie. Głęboki pokłon w stronę żywiołu, natury i... kaczek krzyżówek, które, nie wiem jakim sposobem, świetnie sobie z tym radzą. Zadziwiają ich maleńkie ciałka przemykające wśród dryfującej kry...





Żeby przełamać szarość zimowych zdjęć, coś kolorowego - szmaragdowe, aksamitne kopertówki ;)





2 komentarze:

  1. Piękne te kopertówki. Troszkę szyję, ale to dla mnie wyższa szkoła jazdy. OlaS.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Olu, te kopertówki są bardzo proste do uszycia i założę się, że świetnie byś sobie poradziła ;) Pozdrawiam :)

      Usuń